احیای رنگ خودرو
راهنمای کامل برای احیای رنگ خودرو: مراحل و تکنیک های حرفهای
احیای رنگ خودرو، زمانی انجام میشود که شما حس کنید رنگ ماشین شما دیگر به براقی و شفافیت روزهای اول نیست. زمانی که شما یک خودرو جدید میخرید، رنگ شفاف و براق آن، یکی از جذابیتهای بصری بهشمار میرود. اما به مرور زمان و با اثرگذاری نورخورشید، رنگ بدنه رفته رفته کمرنگ و کدر میشود. از دیگر عواملی که میتوانند در از بین رفتن رنگ ماشین دخیل باشند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فضولات پرندگان؛ تصادفات؛ بارانهای اسیدی؛ شیره درختان؛ گردوغبار؛ آلودگی هوا و … .
در این شرایط دیگر مانند سابق زیبا و جذاب نیست. طبیعی است که پس از مدتی، افراد نیاز به احیای رنگ بدنه خودرو را ضروری دانسته و برای آن اقدام کنند. جالب است بدانید که شما علاوهبر کمک گرفتن از افراد متخصص، با ذکر نکاتی میتوانید برای احیای رنگ ماشینتان در منزل اقدام کنید. اما پیش از هر اقدامی، باید با لایههای رنگ خودرو آشنا شوید. رنگ خودرو 5 لایه اصلی دارد که شامل فلز بدنه، پرایمر، بتونه، رنگ و کیلر است. ممکن است خراشهای ایجاد شده روی بدنه ماشین تا لایه پرایمر نفوذ کرده باشند. در این شرایط، دیگر احیای رنگ کافی نیست و باید اقدام به بتونه و نقاشی مجدد بدنه خودرو کرد. پس زمانی که صحبت از احیای رنگ بدنه میشود، منظور ایراداتی است که در سطح کیلر ایجاد شدهاند.
در این مقاله از سرامیک پرو، راهنمای کامل برای احیای رنگ خودرو را با ذکر مراحل و تکنیکهای حرفهای در اختیار شما گذاشتهایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
راهنمای قدم به قدم احیای رنگ بدنه خودرو
احیای رنگ بدنه خودرو در 5 مرحله اصلی انجام میشود. بهتر است برای انجام این کار، از یک فرد متخصص کمک بگیرید. در این زمینه میتوانید با خیال راحت روی سرامیک پرو حساب کنید. یک متخصص برای شناسایی آسیب وارده به بدنه، آن را مورد بررسی قرار داده و باتوجه به شدت آسیب اقدام به احیا میکند. همانطور که در خطوط ابتدایی مقاله توضیح دادیم، آسیب به رنگ بدنه دلایل متعددی دارد. یک متخصص حرفهای، برای این که بداند چگونه باید به احیای رنگ بدنه بپردازد، 4 نکته زیر را مورد بررسی قرار میدهد:
- میزان و شدت آفتاب سوختگی بدنه خودرو
- بررسی میزان چسبندگی لکههای شیمیایی که روی بدنه ایجاد شدهاند
- بررسی نحوه شستشوی بدنه ماشین توسط مالک
- یافتن خط و خش و خراشهایی که در قسمتهای مختلف بدنه ظاهر شدهاند
پس از بررسی نکات ذکر شده، متخصص اقدام به احیای رنگ بدنه خواهد کرد. در صورتی که شما در منزل به این نکات توجه نکنید، ممکن است در روند احیا به مشکل بربخورید. در ادامه 4 مرحله احیای رنگ خودرو را با جزئیات مورد بررسی قرار دادهایم.
مرحله نخست؛ بررسی نوع آسیب وارده به بدنه
پیش از هرکاری، شما نیز مانند یک متخصص باید جای جای بدنه خودرو را وارسی کنید. این وارسی به شما کمک میکند تا حتی کوچکترین خراشها و لکهها را نیز پیدا کنید. بهتر است در این مرحله وسواس به خرج دهید؛ چرا که بعد از احیای رنگ ممکن است دیگر نتوانید خراشهای باقیمانده را ترمیم کنید. برای این منظور، استفاده از یک چراغ دیتیلینگ میتواند به شما کمک کند. این چراغ به طور دقیق تمامی خط و خشهای ظاهر شده روی سطح کیلر را برای شما نمایان میکند. برای بررسی عمق خراش، بهتر است ناخن خود را درون خراش فرو ببرید. اگر ناخن شما درون خراش گیر کرد، یعنی خراش عمیق بوده و از لایه کیلر عبور کرده است. در این شرایط، احیای رنگ بدنه به از بین رفتن آن کمکی نمیکند و باید برای بتونه کردن آن اقدام کنید.
مرحله دوم؛ پولیش زدن
پولیش سایندهای ویژه است که میتواند انواع خط و خش و لکه را از روی بدنه پاک کند. این ساینده کمک میکند تا ماتی سطح بدنه از بین برود و دوباره براق شود. زمانی که سطح بدنه خودروی شما کاملا تمیز شد، باید مرحله پولیش زدن آغاز شود. یکی از بهترین پولیشها، پولیش سه مرحلهای است. در برخی موارد پیش از پولیش زدن، کارشناس اقدام به سمباده زنی بدنه میکند. این کار سبب میشود تا ناهمواریهای سطح بدنه به طور کامل از بین برود. با پولیش زدن، درخشش سطح بدنه خودروی شما بیشتر میشود. پولیش خودرو دارای ذراتی میکرونی است. هر جه تعداد ذرات میکرونی موجود در ماده پولیش بیشتر باشد، قدرت لایهبرداری بیشتر شده و شاین کمتری دارد. یکی از نکات مهمی که در مرحله پولیش زدن اثرگذار است، مهارت پولیشکار است. هر چه مهارت او کمتر باشد، قویترین پولیشها هم اثر چندان جالبی نخواهند داشت.
مرحله سوم؛ واکس زدن بدنه
پس از این که پولیش زدن بدنه به طور کامل انجام شد، نوبت به واکس بدنه میرسد. واکس برای براقیت و شفافیت بیشتر بدنه خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. در صورتی که از واکسهای باکیفیت استفاده شود، تا مدتها بدنه خودرو براق و شفاف خواهد ماند. از جمله ویژگیهای یک واکس عالی میتوان به آبگریز بودن و محافظت بالای آن اشاره کرد. این نوع واکسها بدنه را از گزند عواملی چون حرارت، گرمای بالا، نور خورشید، اشعه uv، باران اسیدی، گرد و غبار، خراش، ماتی، ساییدگی و … در امان نگه میدارند.
مرحله چهار؛ سرامیک بدنه
شاید برای شما جالب باشد بدانید که مراحل پولیش زدن و واکس زدن، در حقیقت زیرسازی برای سرامیک بدنه هستند. با این حال، سرامیک کردن بدنه بسیار پر هزینه است و اکثر افراد از انجام آن چشمپوشی میکنند. پوششهای نانو سرامیک با جذب شدن به رنگ بدنه، سبب میشوند تا ماشین شما برای سالهای متمادی تمیز بماند.
نکات مهم در احیای رنگ خودرو برای براقیت و دوام بیشتر
یکی از نکات مهمی که در زمانی احیای رنگ بدنه باید به آن دقت کرد، تمیز بودن ماشین است. اگر ماشین شما تمیز نباشد، در نگاه اول بسیاری از خراشها برای شما نمایان نیستند. از همین رو، باید اقدام به تمیز کردن بدنه ماشین کنید. همچنین برخی از آلودگیها، به دلیل چسبندگی قوی، با مواد شوینده عادی از روی بدنه پاک نمیشوند. در این شرایط، ممکن است شما متوجه حضور آنها نشوید و از بین نروند. همین از بین نرفتن لکههای قوی، میتواند فرآیند احیای رنگ بدنه را مختل کند. بنابراین، توصیه میشود پیش از آغاز مراحل احیا، حتما تمام بدنه را به دقت با مواد شوینده نانو تمیز کنید. اگر کار احیای رنگ بدنه خودرو را به سرامیک پرو بسپارید، این مرحله به دقت انجام میشود.
در سرامیک پرو با استفاده از بهترین مواد شوینده نانو تمامی سطح بدنه تمیز و براق میشود. نانو بودن شویندهها بسیار مهم است؛ چرا که قدرت لکهبری آنها از شویندههای معمولی موجود در بازار بسیار بیشتر است. به این ترتیب، میتوان از تمیز شدن سطح خودرو اطمینان کامل حاصل کرد.
اگر قصد انجام احیای رنگ بدنه در خانه را دارید، بهتر است پیش از آغاز کار، ماشین خود را به کارواش ببرید. از مسئول کارواش خواهش کنید تا با مواد نانو به شستشو بپردازد. با تمیز شدن دقیق سطح خودرو، خراشها و لکههای پنهان نمایان شده و کار شما راحتتر میشود. پیش از آغاز مرحله پولیش زدن، حتما دقت کنید که سطح بدنه کاملا آماده و یکدست باشد. با استفاده از خمیر مخصوص پولیش، حتما سطح بدنه را جرمگیری کنید. رعایت این نکات به براقیت و دوام بیشتر احیای رنگ کمک خواهد کرد.
استفاده از مواد و محصولات احیای رنگ خودرو: چه چیزهایی باید داشته باشید؟
اگر میخواهید احیای رنگ خودرو را در منزل انجام دهید، نیاز به ابزار و مواد خاصی دارید. از جمله این ابزار و مواد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سمباده
- قلم خشگیر
- پولیش نرم
- پولیش متوسط
- پولیش زبر
- دستگاه پولیش
- خمیر جرمگیر
- واکس خودرو
- دستمال میکروفایبر
- مواد شوینده نانو
- پد پولیش
استفاده از تکنیک های پولیش و واکس خاص در احیای رنگ خودرو
احیای رنگ خودرو نیاز به یک فرد متخصص دارد تا بتواند از تکنیکهای خاص پولیش و واکس خودرو استفاده کند. یکی از مهارتهای فرد، استفاده از دستگاه پولیشر مناسب است. سه نوع دستگاه پولیش با نامهای دوآل اکشن، روتاری و اوربیتال در بازار موجود است. در کنار دستگاه مناشب، متخصص پولیشکار، از سه نوع پولیش برای احیای رنگ خودرو شما استفاده میکند.
ماده پولیش زبر که قدرت سایندگی بالایی دارد، اولین مرحله از پولیش است. این پولیش تمام ناهمواریهای سطح را از بین برده و آن را مات میکند تا برای مراحل بعدی آماده شود. استفاده از پولیش متوسط، دومین مرحله پولیشکاری است که خراشهای نیمهعمیق را از بین میبرد. در این مراحل سطح بدنه کمی براق میشود. به کارگیری پولیش نرم برای صیقلی کردن سطح بدنه، به عنوان سومین مرحله پولیش انجام میشود.
پس از پولیشکاری و احیای رنگ، حتما باید به بدنه خودرو واکس زده شود. یکی از تکنیکهایی که واکس را با دوام میکند، تمیز کردن بدنه با دستمال مخصوص بعد از واکس زدن است. این مرحله سطح خودرو را برای پوشش نانو سرامیک کاملا آماده میکند. حتما باید دقت کنید که تمیز کردن بلافاصله بعد از واکس زدن باید انجام شود. هر چه واکس مدت طولانیتری بماند، تمیز کردن آن سختتر میشود؛ چرا که در مجاورت هوا خشک خواهد شد. در این مرحله سطح ماشین کاملا براق و صیقلی شده و برای اضافه کردن پوشش نانو سرامیک آماده میشود.