جستجو کردن
Close this search box.
صافکاری پی دی ار، صافکاری pdr، pdr، پی دی ار

صافکاری PDR ) Paintless Dent Repair )

صافکاری پی دی ار PDR که با نام های دیگری همچون صافکاری بدون رنگ نیز شناخته شده است، از روش های بسیار کاربردی برای رفع برآمدگی و توررفتگی های جزئی خودرو محسوب میشود. در این روش بدون هیچگونه رنگ آمیزی و یا وارد شدن آسیب به رنگ اولیه خودرو می توان در بازه زمانی مناسب با میله و ابزارهای PDR سطح بدنه را کاملا صاف کرد تا یک پایان کار شبیه حالت اولیه و فابریک بدست آورد (به مهارت استاد کار بستگی دارد و هر گردی گردو نیست!!). برای آشنایی بیشتر با نحوه صافکاری PDR، میله ها و ابزارهای لازم برای این کار و همچنین قیمت صافکاری بدون رنگ در ادامه با سرامیک پرو همراه باشید.

صافکاری پی دی ار چیست؟

به دلایل مختلف ممکن است بخش هایی از بدنه خودرو دچار تورفتگی یا برآمدگی و اصطلاحا قر شدگی شود. به دلیل تاثیر منفی که این تورفتگی و برجستگی ها بر جلوه ظاهری خودور ایجاد می کنند و به مرور نیز منجر به ترک خوردگی و ریختن رنگ میشود، لازم است برطرف شوند. یکی از روش های کاربردی در این زمینه صافکاری PDR (Paintless Dent Repair) می باشد که به صافکاری بدون رنگ معروف است.

 در صافکاری بدون رنگ، به کمک ابزار و میله های مخصوص، تورفتگی یا برآمدگی سطح با کشش مواجه شده و به حالت طبیعی بر میگردند. با توجه به اینکه این عملیات با دقت بسیار بالایی انجام میشود، به همین دلیل هیچگونه ترک خوردگی روی رنگ یا رنگ پریدگی ایجاد نشده و پس از صافکاری نیاز به رنگ آمیزی نیست. به دلیل عدم نیاز به رنگ آمیزی پس از صافکاری به این روش صافکاری بدون رنگ گفته میشود.

صافکاری پی دی ار، صافکاری pdr، pdr، پی دی ار
صافکاری پی دی ار، صافکاری pdr، pdr، پی دی ار

تاریخچه صافکاری پی دی آر

از گذشته تا امروز برآمدگی و تو رفتگی سطوح فلزی یکی از مشکلات رایج بوده و به شیوه های مختلف برطرف میشد. جالب است بدانید که صافکاری پی دی ار از یکی از روش های قدیمی برای ترمیم ظروف فلزی و نقره ای و طلایی الهام گرفته شده و برای اولین بار در تعمیر خودروهای بنز مورد استفاده قرار گرفته اند. این روش ابتدا در سال ۱۹۳۱ میلادی برای تعمیر و ترمیم ظروف فلزی توسط فرانک تی سارجنت ارائه شد. به دلیل عدم آسیب به رنگ ظروف پس از صاف شدن سطح آنها، به شدت مورد استقبال قرار گرفت.
ورود صافکاری بدون رنگ به صنعت خودروسازی در سال ۱۹۶۰ میلادی بود که توسط شخصی به نام اسکار فلایگ ارائه شد و لقب حلبی ساز طلایی را در مرسدس بنز به خود اختصاص داد. وی برای رفع رنگ پریدگی خودورهای نمایشگاه بین المللی ورزش های موتوری از روش فرانک تی سارجنت استفاده کرد و کمی تغییرات را در آن بوجود آورد. پس از معرفی این روش توانست از کارمندی ساده مرسدس بنز به مقام ارشد دست پیدا کند. به مرور این روش توسط سایر کارخانه های خودروسازی و تعمیرگاه ها نیز مورد استفاده قرار گرفته و ابزارهای پیشرفته تری برای آن ارائه شد.

تفاوت صافکاری سنتی با صافکاری pdr

در گذشته صافکاری خودورها با رنگ آمیزی همراه بود. چون در صافکاری سنتی ابتدا برآمدگی و تورفتگی ها با ضربات چکش و ابزارهای دیگر برطرف شده و سطح خودرو تا حدودی صاف میشد. سپس ابتدا بتونه کاری و سنباده زنی انجام میشود و در نهایت برای پنهان شدن قسمت بتونه کاری شده، خودرو نیاز به رنگ آمیزی داشت. این کار بسیار زمان بر و هزینه بر می باشد و در نهایت به شدت منجر به افت قیمت خودرو میشود. این در حالیست که در صافکاری بدون رنگ مراحل ضربه زنی به بدنه خودرو، بتونه کاری و سنباده زنی و رنگ آمیزی حذف میشوند.

موارد استفاده از صافکاری pdr

تنها در شرایطی می توان صافکاری را بدون رنگ انجام داد که تو رفتگی و برآمدگی های سطح بدنه خودرو منجر به ریختن رنگ آنها نشده باشد. به همین دلیل موارد کاربرد صافکاری پی دی آر محدود می باشد و شامل مورد زیر است:

 

  • تو رفتگی های روی سطح بدنه خودرو به دلیل برخورد تگرگ
  • رفع تو رفتگی ها به دلیل تماس اشیای نوک تیز
  • رفع تو رفتگی و برآمدگی های روی بدنه خودرو پس از تصادفات خفیف
  • برطرف کردن تورفتگی و برآمدگی های در فاصله کم با لبه صفحه
  • قابل استفاده از صافکاری با رنگ به منظور کاهش بتونه کاری
صافکاری پی دی ار، صافکاری pdr، pdr، پی دی ار
بنر سرامیک پرو - ceramicpro.ir

اطلاعات بیشتر در مورد   آموزش پولیش ماشین

مزایای صافکاری بدون رنگ

صافکاری PDR از پرکاربردترین روش ها در تعمیر و ترمیم خودروهای مختلف می باشد و بدون شک مزایای زیادی به همره دارد. از مهم ترین مزایای این روش صافکاری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

جلوگیری از تغییر رنگ خودرو

یکی از مهم ترین مزایای این روش، عدم تغییر در رنگ اصلی خودرو می باشد. با توجه به اینکه در صافکاری پی دی ار رنگ آمیزی انجام نمیشود، به همین دلیل رنگ اصلی تغییر نکرده و اصطلاحا خودرو دو رنگ نمیشود.

صافکاری در کمترین زمان

از دیگر مزایای صافکاری PDR می توان به اجرای سریع آن اشاره کرد. اگر صافکار مهارت و تخصص و تجربه بالایی داشته باشد، در زمان بسیار کوتاه و در چند ساعت می تواند بسیاری از برآمدگی ها و تورفتگی های بدنه خودرو را برطرف کند.

کاهش هزینه صافکاری

در حالت کلی برای صافکاری بدون رنگ نیاز به بتونه کاری و رنگ آمیزی نمی باشد و تنها با ابزار و میله های مخصوص سطح خودرو صاف میشود. به همین دلیل تاثیر زیادی بر کاهش هزینه های اقلام مصرفی خواهد داشت. اما با توجه به هنر و دقت ، هزینه عملیات اجرایی متفاوت و بعضا بیش از هزینه صافکاری سنتی خواهد بود و البته لازم به ذکر است که اگر این روش بدرستی انجام نشود، ممکن است منجر به ترک خوردگی رنگ اصلی شود و به مرور نیاز به رنگ آمیزی باشد. در نتیجه تنها با اجرای استاندارد پی دی ار می توان از این مزیت برخوردار شد.

عدم کاهش قیمت خودرو

یکی از مشکلات بزرگ پس از آسیب وارد شدن به بدنه خودروها، افت قیمت آنها می باشد. به طوریکه قیمت خودروهای دارای رنگ ارزان تر می باشد. با صافکاری پی دی ار می توان سطح بدنه خودرو را بدون هیچگونه بتونه کاری و رنگ آمیزی صاف و صیقلی کرد. به همین دلیل انجام این کار هیچ تاثیری بر قیمت خودور نخواهد داشت که یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
بنر سرامیک پرو - ceramicpro.ir

اطلاعات بیشتر در مورد   نقاشی اتومبیل

آموزش صافکاری PDR

برخلاف تصور اغلب افراد، صافکاری PDR کار ساده ای نیست، بلکه نیاز به تخصص و مهارت و دقت بسیار بالایی دارد. دلیل اینکه بسیاری از فراد این کار را ساده تصور می کنند، عدم استفاده از تجهیزات پیشرفته در حین کار می باشد. اما واقعیت این است که همان میله های ساده اگر به درستی روی سطح بدنه قرار نگیرند، نه تنها نمی توانند سطح را صاف کنند، بلکه به رنگ اصلی نیز آسیب های جدی وارد خواهند کرد. در ادامه آموزش صافکاری پی دی ار PDR را به صورت مختصر و بدون پرداخت به جزئیات ارائه می دهیم:

صافکاری پی دی ار چیست؟

۱. در اولین مرحله لازم است میزان برآمدگی یا تو رفتگی سطح کاملا بررسی شود. علاوه براین، باید بررسی کنید که آیا امکان دسترسی به پشت قسمت دارای برآمدگی یا تو رفتگی وجود دارد یا خیر؟ بهتر است این مرحله در محیطی با نور و روشنایی زیاد انجام شود تا تمام اشکلات سطح بدرستی تشخیص داده شوند.

۲. پس از بررسی های انجام شده، میله و روش مناسب برای صافکاری بدون رنگ انتخاب میشود.

۳. سپس با سشوارهای صنعتی سطح بدنه و قسمت برآمده شده را حرارت دهید.

۴. میله PDR مناسب را پشت قسمت دارای اشکال قرار دهید و با اهرم کردن آن، فشار کمی به سطح وارد کنید.

صافکاری پی دی ار، صافکاری pdr، pdr، پی دی ار
صافکاری پی دی ار، صافکاری pdr، pdr، پی دی ار

۵. با چند مرتبه فشار وارد کردن با میله به مرور تور رفتگی برطرف میشود.
۶. به دلیل تغییراتی که در ضخامت بدنه در اطراف ناحیه صافکاری شده ایجاد میشود، لازم است این بخش ها کاملا هم تراز شوند. برای این منظور با چکش های پلاستیکی استفاده شده و ضخامت سطح یکسان خواهد شد.
۷. در گام بعد و در صورت لزوم با سنباده مرطوب و با سرعت بسیار بالا قسمت صافکاری شده پرداخت زده میشود. این مرحله باید با سرعت بالا و با فشار کم انجام شود تا به رنگ بدنه آسیب وارد نکند.
۸. نتیجه کار را با رفلکتور PDR بررسی کنید و در صورت نیاز موج گیری و نیش گیری را انجام دهید.
۹. پس از موج گیری مجدد نتیجه کار باید کاملا بررسی و در صورت لزوم روند کار تکرار شود.

سرامیک پرو؛ یک پوشش محافظتی حرفه ای برای خودرو

به منظور افزایش مقاومت خودرو در برابر ضربه، تورفتگی و خط و خش می توانید از کاورهای محافظتی سرامیک پرو و پوشش سرامیکی خودرو استفاده کنید. کاور شفاف ppf این مجموعه دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و از رنگ خودرو در برابر هرگونه ضربه و اشعه و تماس با مواد شیمیایی محافظت می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش سرامیک پرو تماس بگیرید.

قیمت صافکاری پی دی ار

قیمت صافکاری پی دی ار بر اساس پارامترهای بسیار زیادی تعیین می شود و به همین دلیل نرخ ها برای این قبیل کارها در بازه گسترده ای تغییر می کند. یکی از مهم ترین عوامل، میزان ناهمواری و تورفتگی و برآمدگی روی سطح می باشد. هر اندازه تورفتگی ها عمق بیشتری داشته باشند، به همان نسبت صافکاری PDR زمان بر بوده و در نهایت هزینه کار افزایش پیدا می کند. همچنین لازم به ذکر است، کیفیت کار نیز در تعیین قیمت پی دی ار خودرو موثر است و افراد متخصص در این زمینه دستمزد بیشتری را دریافت می کنند.
بنر سرامیک پرو - ceramicpro.ir

اطلاعات بیشتر در مورد   آموزش دیتیلینگ

آموزش صافکای بدون رنگ با برچسب

در برخی از روش ها این کار بدون نیاز به میله انجام میشود. روش های بدون میله برای سطوحی که به آسانی می توان به پشت آنها دسترسی داشت کاربرد دارد. ابتدا محل آسیب دیده روی بدنه خودرو را با سشوار صنعتی حرارت دهید. سپس برچسب های مخصوص را روی قسمت دارای تورفتگی قرار داده و به آرامی آن را بکشید. این کار باید با سرعت بسیار آهسته و دقت بالا انجام شود تا به رنگ خودرو آسیب وارد نشود.

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش

علاوه بر میله، به کمک دستگاه های مکش قوی نیز می توان برخی از ناهمواری های روی سطح را برطرف کرد. برای این کار به گرما نیاز ندارید و تنها به کمک دستگاه مکش و فشار هوا می توان سطح را صاف کرد. ابتدا دستگاه مکش روی سطح مورد نظر قرار گرفته و با فشار متناسب با میزان تورفتگی می توانید سطح را کاملا صاف کنید. عدم توجه به میزان فشار هوا در دستگاه مکنده می تواند تاثیر منفی بر صاق و صیقلی بودن سطح خودرو ایجاد کند، به همین دلیل بدون تجربه نباید این کار انجام شود.

میله pdr چه کاری میکند؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده برای صافکاری PDR، میله های فلزی مخصوص می باشد. این میله ها بدنه تمام فلزی داشته و قیمت ابتدایی آنها کمی زاویه داشته و برای فشار وارد کردن به سطح بدنه خودرو استفاده میشود. میله PDR باریک و کشیده می باشد و به همین دلیل به آسانی می توان آن را وارد فاصله خالی بین دو سطح در قسمت درب خودرو و سایر بخش ها کرد. پس از اینکه میله به محل مورد نظر رسید، با اهرم کردن آن و فشاری که از دسته توسط اپراتور وارد میشود، تورفتگی برطرف میشود. در حالت کلی و به صورت خلاصه می توان گفت، میله پی دی ار برای صاف کردن برآمدگی و تورفتگی های بدنه خودرو بدون آسیب به رنگ آن کاربرد دارد.

بنر سرامیک پرو - ceramicpro.ir

اطلاعات بیشتر در مورد   پوشش نانو سرامیک

پیمایش به بالا